چقدر برای آشغال وقت می گذاریم؟



چه مقدار زمان برای آشغال صرف می کنیم؟


اگر گذرتان به  سوئد بافتد می بینید این آشغال،  مسئله مهمی در حد و اندازه  امنیت ملی است.  شاید حتی از مسئله هسته ای ما ایرانی ها هم مهمتر باشد. با زندگی در اینجا متوجه می شوید این ها خیلی به آشغال فکر می کنند. مقوله ای که به نظرم بد نیست ما هم ازشان کمی  یادبگیریم.  تجربه چند ساله من در اینجا موارد جالبی از برخورد دولت و مردم با مقوله اشغال ها به من نشان داد که چند مورد ان را اینجا مینویسم:


کسی در سوئد اشغال ها را از درِ خانه  جمع نمی کند. این ها ماموران محترمی که هر شب پشت کامیون ها بایستند و با صدای یکی ازسنفونی های معروف موتزارت شما را به یاد انچه در روز تولید کرده اید باندازد، ندارند. شما با اینکه عوارض و مالیات فراوان می دهید اما باز باید  زحمت بکشید و آشغال ها را در محل هایی که خیلی هم نزدیک به خانه ها نیستند بریزید.

 در خانه باید چندین ظرف مختلف برای آشغال هایتان داشته باشید ظروفی برای :شیشه رنگی، شیشه سفید، قوطی های فلزی، کاغذ و روزنامه، پلاستیک، کارتون و جعبه و در نهایت سطلی برای زباله های ترِ آشپزخانه ای.
 

 برخی زباله ها برای خود ارزشمند اند. شما اگر قوطی های نوشابه بزرگ را نگه دارید و به دکان های سوپر مارکتی باز گردانید برای هر یک حداقل یک کرون پول رایج ولایت سوئد را دریافت می کنید. یک کرونی که همین الان معادل پانصد و خرده ای تومن است.

 آموزش تفکیک زباله در اینجا خیلی زود شروع میشود. من چندین بار دیده ام که بچه های ۵-۶ ساله  ، در سرمایی حدود ۱۰ درجه زیر صفر به همراه مربی و چرخ دستی که در آن ۷-۸ کیسه متفاوتِ اشغال وجود داشت در محل تفکیک زباله،  چگونگی تفکیک درست را از مربی های خود یاد می گرفتند. شاید این تفکیک برای ان ها یک نوع بازی محسوب می شود!


 اگر در سوپر مارکتی دیدید نفر جلویی شما احیانا، دو سیب، یک پرتقال و دو پیاز برداشته به هیچ و جه شاخ در نیاورید. این فرد نه خسیس است و نه بی پول، او احتمالا از اینکه مواد غذایی اش خراب بشود نگران است و ترجیح می دهد به اندازه مصرف روزش خرید کند تا احتمال خرابی مواد و زیاد شدن اشغال  کم شود.
.

 ظرف یکبار مصرف اینجا، نسبت به سطح عمومی قیمت ها بسیار گران است  با پول ۱۰ ظرف یک بارمصرف در اینجا می توانید حداقل از بهارستان ۲۰۰ ظرف پلاستیکی بخرید.


 اینجا هر کیسه پلاستیکی نزدیک به یک کرون  است .اما برایتان یک جایگزین هم گذاشته اند و آن پاکت کاغذی است با قیمت ۲ کرون. دوستی تعریف می کرد روزی در یکی ازمغازه ها  در صف صندوق فرد جلویی او هنگام خرید در خواست پاکت کاغذی کرده است،  فروشنده عذر خواهی کرده و مودبانه گفته ببخشید پاکت هایمان تمام شده است.  مشتری با چهره ای عصبانی ازخرید منصرف شده و سبت به نبود کیسه کاغذی اعتراض کرده. 
 
در اینجا  توجه به پس ماند به نظر یک فعالیت مهم روزانه است. فعالیتی که مختص به قشر خاصی نیست و همه از هر طبقه و تحصیلی به ان توجه میکنند.  احتمالا میزان سرانه وقت برای اشغال در سوئد زیاد است. 

 به نظرم نوع توجه ما به آشغال  تکلیفمان را با خودمان روشن می کند. ما واقعا چقدر نسبت به انچه تولید خودمان است مسؤلیم؟  به نظر من مقدار متوسط زمان صرف شده برای همچین دغدغه ای  ارتباط معنی داری با متغییر های دیگر فکری و اعتقادی  دارد. متغییر هایی مثل اهمیت دادن به زندگی دیگری، اهمیت به منافع جامعه، احترام به حقوق حیوانات، توجه به رشدی پایدار و بلند مدت.


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

منانگی

مردم