چقدر پول خرج مدرسه کنیم!

 ایا مدرسه میتواند کاری برای بچه هایی که از خانواده های با درآمد و تحصیلات پایین می آید  بکند؟ ایا انچیزی که در امار های رسمی، از اختلاف فاحش نمره درسی این دانش اموزان از سایرین  دیده میشود را میتوان با اجرای سیاستهای حمایتی در مدرسه برطرف کرد؟ ایا مثلا ساعت های بیتشر کلاس درسی و یا  مشاوره های تخصصی  میتواند این اختلاف را کم کند؟  
  به اعتقاد برخی جامعه شناسان، مدرسه به عنوان یک نهاد اموزشی، وظیفه ای در قبال کاهش اختلاف طبقاتی  ندارد. هدف مدرسه اموزش به همه و برای رسیدن به یک استاندارد مشخص است و هر انچه بیشتر از مدرسه بخواهیم باعث انحراف ار هدف اصلی مدرسه میشود. به اعتقاد این جامعه شناسان  مشکل را باید از منبع ایجاد مشکل، همان خانواده  برطرف کرد. به عبارت دیگر  مشکلی که در خانواده ایجاد شده در خانواده نیز باید حل شود. 

در جواب به این موضوع چند نکته را باید در نظر گرفت:

اول- مدرسه محیطی است که در ان  از بچه ها اطلاعات زیادی وجود دارد و مدیران و معلمان -اگر امکان و توانایی اش را داشته باشند- امکانات زیادی برای کمکه به کاهش این اختلاف دارند.

دوم- کاهش حتی کمی از اختلاف نمره درسی در مدرسه به شکل قابل ملاحضه ای میتواند باعث کاهش اختلاف بیشتری در سنین بالاتر بگذارد. به این معنی که اثرات اموزشی روی کودکان به حالت فزاینده ای در اینده خود را نشان خواهد داد. مثلا اگر در سال اول تحصیل معلم ها با وقت بیشتر بتوانند مشکل زبان کودکی را که ار خانواده مهاجر امده است حل کنند قطعا اثرات ان برای تمام دوران زندگی کودک باقی خواهد ماند.

سوم- درست است که محیط خانواده مهمترین نقش را در تربیت و ایجاد محیط مناسب برای  کودکان دارند اما مدرسه در نقش و اموزش  نهاد خانواده  هم میتواند  اثر گزار باشد.د مدرسه  میتواند مهارت هایی را  به خانواده ها اموزش دهد تا بتوانند بهتر و موثر تر به فرزندانشان کمک کنند. مهارتهایی که اغلب در طبقه اسیب پذیر فراوان دیده میشود.
 
چهارم - مدرسه برای بچه های به شدت اسیب پذیر (فقر زیاد- مشکلات اخلاقی و خانوادگی فراوان و...) میتواند یک مسیر مشخص و نجات دهنده باشد. مثلا سیاست های تغذیه در مدارس برای همه، ایجاد محیط ارام برای درس خواندن بچه ها و یا  افزایش  تعداد ساعت های درسی بچه هایی که نیاز بیشتر دارند میتواند نقطه تغییر بزرگی برای این دانش اموزان باشد. 
 


نظرات

پست‌های معروف از این وبلاگ

منانگی

مردم